23 feb. 2012

Stridsby Gård 26 mars

26 mars åker 12st hästar i en lastbil med http://www.jakobssonolsson.se/. härifrån ner till Stridsby Gård 8st är våra egna. Pilgrim och Stjärna följer med och ska också vara där nere. Jacky åker med och ska hoppa av i Uppsala eftersom hon bor där. I Sundsvall plockas Hera upp och ska också tillbringa en tid som inackorderad på Stridsby Gård i vår flock..
Lina åker med i transporten och jag åker ner lördag eller söndag före. Sigge åker ner ännu tidigare 19 mars.

Påbörjat lite packning och första vändan nu 29 feb.


Ja varför nu detta kan man undra? Precis när det tagit fart i Håsjö men allt är väl en slump och att vi aldrig trivs att vara i CZ länge nog. Började efter Florida i fjol när jag ifrågasatte varför vi bor på ett ställe med 7-8 månader vinter =). Hade gärna flyttat till Florida men så har vi ju lite hästar som tagit oss an och de tillhör familjen. Att transportera dem över Atlanten är lite väl utanför CZ och jag skulle inte lära mig av det inte dom heller tror jag =))
Så vi tänkte att vi kan vara på Stridsby under sommaren - "Florida" och Håsjö över vintern "Colorado"
I Stridsby som ligger i Roslagen finns natur och vatten som jag är uppväxt med är något jag kan kan här i Jämtland. Eftersom vi från början hade planerat att göra externship nu i jan-mars Lina och jag så skulle det passa bra att flytta ner efter det. Nu blev det inget externship eftersom Parelli stänger ner Florida. Vi kunde inte gå i Colorado eftersom deras säsong är samtidigt som vår. Så i nuläget är det lite oklart vad som händer i vinter 2012.
Stridsby Gård är i alla fall ett oerhört vacker ställe och med trevliga ägare som vi kom i kontakt med för ett par år sedan. Bara en (eller 2) som jag kan vara lite rädd för ibland =)


Myggan 

Lite rädd är jag också hos småbaggarna förstås, men de kommer bara vara små bäääbisar i början utan horn och jag får väl lära mig umgås med dem.



Så från slutet på mars nu så fortsätter vi vår resa i Stridsby. Inackordering, inridning, kurser etc. Vi har ju haft många hästar här uppe som kommer från söder så vi får hoppas det blir lite lättare för en del. Det var mycket som hände 2011 och en bra sak var att Katarina flyttade in på Gården (och även blev förlovad med Robin) det gör att verksamheten här upp kommer att fortsätta. De kommer att ha lite kurser och även ta emot hästar för träning, inridning och rehabilitering. Sigge kommer att åka upp regelbundet och hålla hovar i schack.

Stridsby Gård har en väldigt fin anläggning med ridplan som har perfekt underlag "Europabana klass 3", Rundkorall med samma underlag, stora ytor "playground" med naturhinder och det kommer att byggas en hel del "leksaker". Det finns i stort sett obegränsat med bete och hagar. Nära till havet och fina ridvägar. Fint stall med boxar och fina boende möjligheter för hästägare också. Här kan man bo med häst på semester och leka/rida med sin häst. Och de har inte snö i maj =)) (hoppas jag)

4 kommentarer:

  1. Vilken spännande tid ni har framför er! Stridsby låter helt underbart med alla faciliteter! Önskar er all lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det låter helt fantastiskt härligt! Önskar er en toppensäsong!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Aha! Där fick jag min förklaring. Har kikat in på deras sida och allt verkar ju kalas :-)

    SvaraRadera
  4. Önskar lycka till med allt! Roligt att följa dig och familjen.
    Anita

    SvaraRadera