23 maj 2012

Fårsläppet

Idag blev det fårsläpp. Något som jag aldrig varit med om. Alla fåren är nyklippta och ska äntligen få komma ut på bete. Före det skulle några får märkas. Några hade tappat sin märkning på ena örat. Inget som AK älskar att göra men som krävs av jordbruksverket. Lina fick vara "fasthållaren" och AK märkte.



 Jag var mest i vägen och RB. Sen blev det inte alls som jag var informerad att: AK skulle gå först med mat och rassla lite med en hink och tackorna (som inte fick några lamm i år pga av baggen var steril?) skulle följa efter. Lina och jag skulle gå bakom och driva lite försiktigt med varsin stick och hålla koll så att de behöll rätt riktning dessutom skulle jag av någon konstig anledning filma också... "Gurkan" (Lina) trodde att tackorna behövde samma drivning som Flicka. Vilket inte var fallet! Det blev GATLOPP ner till hagen. AK som normalt går före fåren fick suga tag i hinken med mat och spurta. Allt galej hopp och skutt  som utlovades uteblev när de väl var inne i hagen. Däremot var det hopp och skutt + gatlopp innan så fokus för fåren blev mat =)) Disa var fullt upp med att endast snappa i sig bara rosen av alla maskrosor. Bara hon åt endast rosorna - jätte gulligt. Stuvade i sig säkert 30st medan jag kollade.

Så den här trevliga utsikten har AK från sitt sovrumsfönster när hon sitter i sin vilstol och tar sitt morgonkaffe!


Sen blev det 3 fika på baksidan och Eva, Karl och Signe som fick bevittna fårsläppet var med. Signe missade lite från början då hon sov i sin vagn.

Och vi har flyttat igen nu till det tilltänkta "fasta" boendet - som Dida inte riktigt förstår... Första natten var hon väldigt orolig och jag gick upp 04:00. Då fixade AK ett litet bo till henne som hennes tidigare Grand danois haft.


Dida rörde sig inte på hela natten och älskar sitt nya bo! Jaktstugan är tipp topp nu gäller bara att få lite ordning och reda på sina egna prylar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar